MENU

úterý 10. listopadu 2020

PSYCHOPATOLOGIE #1 | TREST SMRTI

Zdravím vás! Ráda bych se na svém blogu jednou za čas věnovala specifickým tématům, které sice na první pohled nepatří do obsahu, který tvořím, ale jsou mi velmi blízké. Nikdy jsem je zde neprezentovala, ale zajímám se o ně spoustu let a během vysoké školy jsem se jim věnovala prakticky denně. Jedná se zejména o psychologii, vězeňství, problematiku sériových vrahů, ale i duševní choroby, které s tímto vším mohou souviset a v současnosti jsou náplní mé práce. Doufám, že tohle všechno nepřidá mému webu temný nádech, ale zkrátka bych někdy (v případě vašeho zájmu) ráda zabrousila i do této problematiky. Můžeme tak diskutovat nejen o na první pohled povrchních věcech, jako jsou nákupy oblečení, ale i o zásadních otázkách a problémech společnosti, do které patříme. Specifickým tématem je trest smrti, na který jsem se rozhodla zaměřit v prvním článku této série.

"OKO ZA OKO"

Vždy jsem byla silným odpůrcem trestu smrti a drtivá většina jeho příznivců zastává názor, že pokud jeden člověk dokáže vzít život druhému, rovněž nemá právo žít. Mohlo by se to zdát jako spravedlivé. Ano, možná, že ve své podstatě i je. Mnoho lidí se v tomto případě řídí pravidlem „oko za oko“, ale pokud se zamyslíme nad tím, kam až sahá toto známé pořekadlo, dostáváme se daleko před náš letopočet. Tato právní zásada, v originále zvaná Lex talionis říká, že míra odplaty neboli pomsty má být úměrně stejná jako újma poškozenému. Spravedlnost je dle mého názoru velmi relativní pojem a každý jí můžeme chápat jinak. Každopádně mi nikdo nevyvrátí, že od dob Chammurapiho zákoníku se toho hodně změnilo a někdejší společnost se diametrálně odlišovala od té dnešní, civilizované. V dřívějších dobách byl trest smrti běžný a tato dle mého názoru nešťastná tradice se uchovala do dnes. Často při diskuzi na toto téma stojím před argumentem, abych si já sama představila, jaké by to asi bylo, kdyby mi zavraždili někoho blízkého. „Sama bys trest smrti určitě požadovala.“ Rozhodně ano. Pro člověka v takové situaci je chtíč pomsty přirozený – to ale ovšem neznamená, že je to správné. Ve 21. století, kdy se všechny možné instituce, politické strany, ale i jedinci ohánějí lidskými právy a humanismem, tu opravdu stále podporujeme hrdelní trest? Já opravdu nepatřím mezi aktivistky, které by ve všech současných společenských problémech požadovaly stejná práva pro všechny. Otevřeně vám mohu říci, že zastávám radikální postoj proti přijímání uprchlíků a vyloženě se mi protiví i dnešní genderové manýry, podle kterých by rozdělení pohlaví na žena/muž nemělo existovat, jelikož je to urážka a škatulkování. Nejsem žádný fanatický extremista ohánějící se humanismem, ale trest smrti je jednou z mála oblastí, na kterou zaujímám radikální odmítavý pohled.


TREST SMRTI JAKO VRAŽDA

„Kdo jinému úmyslně způsobí smrt…“ – takto zní definice vraždy. Trest smrti vždy byl a v mých očích bude v rozporu s tím, co samotná společnost okolo nás vyžaduje a rozsudky posílající vězně na popravy jsou dle mého názoru také „vraždy vykonané státem“, byť pro některé se mohou zdát oprávněné. Pokud usvědčený vrah zabije člověka, odsuzujeme tento čin jako nejhorší možný, ale pokud stát vezme život dotyčnému odsouzenému, už je to v pořádku? Rozdíl vidím pouze v okolnostech. Abych ale nepůsobila jako někdo, kdo se zastává nejtěžších zločinců, musím vyjádřit i další zásadní součást mého názoru a tím je fakt, že jsem maximální fanoušek absolutního doživotí, tedy uvěznění bez možnosti podmínečného propuštění. Vrazi by měli být bezpochyby izolováni od společnosti, jak nejlépe je to možné. Měli bychom se umět postarat o to, aby ani jeden z nich už nikdy nedostal šanci ublížit dalším lidem a aby skutečně tito jedinci zbytek svých životů strávili za mřížemi. V dnešním světě by vězeňskému systému nemělo jít ani tak o pomstu, jako o nápravu. Nejsem naivní a vím, že ta sice u většiny není možná, ale pokud se tváříme jako civilizovaná společnost, rozhodně nepovažuji za správné brát druhým úmyslně život, ať už jejich provinění bylo jakékoliv. Rozhodně si také myslím, že pokud společnost požaduje nejvyšší potrestání a s tím zcela souhlasím, není trest smrti tou správnou volbou z hlediska velikosti trestu. Dostat smrtící injekci, kdy odsouzený jednoduše usne jako na operačním sále je úměrný trest jeho zločinům? Mně se daleko horší jeví právě skutečnost, že dotyčný bude po zbytek života ve vězení a s touto myšlenou bude každý den usínat a probouzet se. Kdybych si osobně musela vybrat, měla bych jasno. Měla jsem možnost strávit během své praxe 200 hodin ve věznici s nejnižším stupněm zabezpečení a byla jsem ráda za skutečnost, že jsem po klasických 8 pracovních hodinách mohla odejít domů.  Zdůrazňuji, že to skutečně byla věznice s minimální ostrahou a věřte mi, že byste tam nechtěli být zavření týden v kuse, natož pak být ve vězení s nejtěžšími zločinci po zbytek života. Doživotí v minulosti hodně vězňů zlomilo. Buď si sáhli na život nebo se svůj doživotní rozsudek dokonce sami snažili před soudem změnit na trest smrti. Proč? Můžeme si jen těžko představit, jak náročné na psychiku dlouhodobé uvěznění je a dle mého názoru se mu nevyrovná jeden den strachu před popravou. Trest smrti tedy považuji nejen za barbarský, ale také v něm nevidím žádný smysl z hlediska výše trestu jako takového.


SMRTÍCÍ INJEKCE A ELEKTRICKÉ KŘESLO

Dále se setkávám s druhým nejčastějším argumentem obhajující trest smrti a to je, že náklady na doživotní vězně platíme my z daní a proč bychom měli vynakládat peníze na někoho, kdo se chová v rozporu se zákonem. V tomto stačí říci jediné – nejdříve by si lidé měli zjistit fakta. Většina se totiž mylně domnívá, že doživotí je nákladnější, než trest smrti, ale opak je pravdou. Příkladem je USA, kde se provádí téměř největší množství vykonaných trestů smrti na světě a nejčastěji se jedná o smrtící injekci či elektrické křeslo. V případě injekce funguje celý proces tak, že do těla odsouzeného jsou postupně vstřikovány 3 látky. První jej uspí, druhá ochromí a poslední látka, hydroxid sodný, způsobí zástavu srdce. Používaným anestetikem je lék Pentobarbital, který zpomaluje činnost mozku. Nejedná se o klasické anestetikum, které používají lékaři při uspávání pacientů během operací, jelikož farmaceutický průmysl jej odmítá dodávat pro účely trestu smrti. Tato látka je tak o to nákladnější a to nemluvě o dvou dalších. Soudní řízení, lékař, který u trestu musí být ze zákona přítomen, popravčí – dnes už se nejedná o jednoho člověka, který trest smrti vykonává, ale u smrtící injekce i elektrického křesla jsou zpravidla přítomni 3 potenciální popravčí, pro které jsou připraveny 3 tlačítka, které buď zapínají elektrický proud nebo vstřikují smrtící látku. Pouze jedno z těchto tlačítek je funkční a děje se tak z důvodu, aby nevěděli, kdo z nich nakonec odsouzeného usmrtil. Dalších nákladů, které s trestem smrti souvisejí, je spousta a jejich výčet by dal na samostatný článek. Důležité je, že trest smrti se jenom v jednom ze států USA svými náklady ročně vyšplhá na 125 milionů dolarů. V žádném případě se tedy nejedná o levnější variantu. O tom, že se trest smrti stal v minulosti často zneužívaným a bylo opravdu dokázané, že ne všichni, kteří tento trest dostali, se opravdu provinili zločiny, za které byli odsouzení, ani nemluvě. Žádný justiční systém není neomylný a pokud si tohle někdo myslí, je padlý na hlavu.


OSLAVA SMRTI?

Nedávno jsem viděla zajímavý dokument na Netflixu o známém sériovém vrahovi - Tedu Bundym. Po tom, co dostal trest smrti na elektrickém křesle, se před věznicí shromáždili stovky lidí, kteří doslova oslavovali jeho smrt, skandovali a pouštěli ohňostroje. Mezi sebou si prodávali přívěsky na klíče s elektrickým křeslem a měli trička s potiskem „Bundy usmaž se.“ Poněkud úchylný „merch“, řekla bych. Tento vrah byl monstrum, zničil desítky životů mladých slečen, ale společnosti zaplatil, co dlužil. „Spravedlnost“ byla vykonána, ale já stejně jako jeho hrozné zločiny nedokážu pochopit i skutečnost, že tolik lidí těšila jeho smrt. Mít radost z něčího usmrcení, ať už dotyčný byl jakýkoliv, je nejspíš nad mé chápání a bylo mi z těchto záběrů na oslavující lidi paradoxně nejvíce špatně z celého dokumentu. Není i tohle zrcadlo naší společnosti? V čem jsme jako právní státy po provedení trestu smrti lepší, než dotyční vrazi? Zvláště, když nám jejich smrt činí stejnou radost a oslavujeme jí. Byla bych moc ráda, kdyby se našel někdo, kdo na toto dokáže dát odpověď.Argumentů pro a proti bych dala dohromady stovky, ostatně jsem na toto téma psala i bakalářskou práci. Žádný z nich mě ale nikdy neutvrdil v tom, abych viděla rozdíl v usmrcení člověka rukama usvědčeného vraha a v usmrcení člověka „rukama“ státu, přestože mu to umožňuje zákon – konec konců i ten jsme si vymysleli my sami. Každý jeden život je nenahraditelný a pouze úhel pohledu nás nutí mylně vidět odlišnosti v těchto dvou případech. Pokud ale celý článek stále není srozumitelný k pochopení mého stanoviska, dovolím si na závěr použít slavný citát Gándího, který ho jednou větou vystihuje naprosto dokonale: „Oko za oko a celý svět bude slepý.“

16 komentářů :

  1. Zajímavé téma, které málokdo otevírá. Já osobně pro trest smrti nejsem. Nemyslím si, že justice by měla mít právo rozhodovat o něčí smrti. Ve výsledku (absolutně si nedokážu představit, jaké myšlenky asi vrah před smrtí má...) mi ale přijde větším trestem být doživotně v cele s vědomím, co jsem udělal, než několik dní/týdnů/měsíců se bát toho, že přijde smrt...

    OdpovědětVymazat
  2. Moc zajímavé téma. Já vlastně nejsem 100% přesvědčená o svém názoru. Něco je u mě pro a něco proti. A nejsem si jistá, jestli si ten názor někdy udělám.

    Každopádně tleskám za super zajímavé téma. Kdybych ti do toho mohla trochu kecat, tak bych poradila členit článek na odstavce a nadpisy, pak se v tom lépe orientuje (hlavně, když je to tak cool téma). Díky tomu lidi namotivuješ článek přečíst (nebo číst dál). A ještě bych doporučila dát text do bloku nebo doleva, protože takhle závažný, důležitý a hluboký témata jsou spíš "edukativní", a to se k tomu hodí více. Ale to ti píšu fakt jako radu od někoho, kdo se textem zaobírá a živí. Rozhodně tě nechci buzerovat. A ještě bych tam hodila nějaké odkazy - třeba na čsfd, databázi knih a tak.

    Každopádně fakt palec nahoře! Já oceňuju, že se takových témat nebojíš. A navíc se naučím něco nového a to mám vždy ráda :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc Veru za názor, máš pravdu, že nadpisy v článku chybí a zarovnání také není od věci. Jsem ráda za zpětnou vazbu, aspoň vím, jak články působí. Snad najdu opět nějaké zajímavé téma pro příště. :))

      Vymazat
    2. Paráda! Hned jsem si tý změny všimla. Vypadá to teď fakt lépe :)! Těším se na další téma😁.

      Vymazat
  3. Hodně zajímavé téma a je dobře, že se chceš těmto tématům občasně věnovat tady na blogu, mě by zajímalo, jak to teď ve věznicích opravdu chodí. Mockrát už jsem slyšela, že je to pro vězně vlastně příjemné tam být, lepší než na ulici, tak jestli bys třeba toto někdy nerozebrala. :)

    Každopádně teď k tvému dnešnímu tématu. Já s trestem smrti také nesouhlasím a myslím si to stejné, co ty. Daleko větší trest je podle mě doživotí, protože člověka to víc užírá, než mu "ulevit" odchodem ze světa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že budou tyto články vítané, snad bych se příště mohla zabývat právě tou věznicí. Vzhledem k tomu, že jsem v jedné byla na zmíněné praxi a vím o tomhle prostředí celkem dost, mohlo by to být opět oživení a díky moc za názor! :))

      Vymazat
  4. To je zajímavé téma a je to téma, které mě zajímá. Takže se tomu určitě dál věnuj a já se budu těšit na nějaký další článek tohoto tématu!
    Michaela Blog || Instagram

    OdpovědětVymazat
  5. Lidi, kteří věnují takovýmto tématům, mají u mě velké +, málo kdo se tomu takto věnuje a je s tím ven. Je to určitě zajímavé :) Pokračuj v tom :)

    OdpovědětVymazat
  6. Já taky nejsem pro trest smrti - je to příliš definitivní a neodvolatelné. A justiční omyl se nikdy nedá zcela vyloučit.

    OdpovědětVymazat
  7. Zaujímavé čítanie na zamyslenie...
    Ja osobne by som bola za trest rovnaký, vrátane utrpenia, ktoré si musela obeť pred smrťou vytrpieť, nech vie, aké to bolo a nie si oddychovať vo väzení a venovať sa aj iným aktivitám...
    Mala som túto problematiku tiež na výške, ale je to na dlhšie.

    OdpovědětVymazat
  8. Velmi zajímavý článek. Hledala jsem teď nějaké knihy a bylo tam spoustu knih na podobné téma a o seriových vrazích. Vím, že tuto tématiku máš ráda, takže články velmi vítám!

    OdpovědětVymazat
  9. To je hodně dobrý téma na článek! :-) Já pro trest smrti taky nejsem. Já říkám, že je to spíš odsouzenému pomoc od toho, aby si pobyl ve vězení. Přece jenom, jak píše... být vězněn je pro odsouzené horší než trest smrti, protože tam jsou třeba na doživotí, opuštění a začnou si uvědomovat mnoho věcí. Psychicky se rozloží. Takže v tomto s tebou naprosto souhlasím! :-) Já byla se školou na exkurzi ohledně předmětu právo a panebože! Fakt se mi to líbilo a troufnu si říct, že to byla nejlepší exkurze. Byl to masakr! Vězni nalepení na oknech, vyloženě čuměli, pořvávali (byla to chlapská věznice) a nebylo to vůbec příjemné. Radši nás k nim ani nebrali, navštívili jsme jen ty ,,s menším trestem", kteří vykonávali nějakou práci. Viděli jsme pokoje, ale viděli jsme i díru, kam zavírali na samotku. Za trest. A ptali jsme se, zda tam funguje: ,,Ohni se pro mýdlo." A prý se tam s tím už setkali. Rozhodně mě tato exkurze zajímala! Oslava smrti mě teda dost děsí. Chápu, že nikdo takového člověka nechce ani vidět a přál by mu to nejhorší, ale oslavovat smrt? Šílenost! Naprosto s tebou souhlasím a líbí se mi zakončí větou od Ghándího. :-) Na ten film se nejspíš kouknu. A popravdě já sleduji třeba Wentworth nebo Orange Is New Black a šíleně mě to baví (ačkoliv to člověk musí brát tak, že je to seriál :-D). A pokud ti můžu doporušit film, tak Elektircké křeslo (2006). To bylo něco šíleného... Jsem samozřejmě i brečela. Aneb, když odsoudí nevinného. Jako prostě... mám husí kůži jen si na to vzpomenu, ale je to opravdu...film, který ti zůstane v srdci. :-) (snad tady ten komentář nemáš 10x - nešlo mi to odeslat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za názor a tip na film - divím se, že ho neznám, protože s touto problematikou jsem viděla snad téměř vše, co existuje ve světě filmu. :D Mrknu na něj! :) Jinak věřím, že exkurze nemusela být všem příjemná. Vězeňské prostředí není zrovna "růžová zahrada" a pracovat v této sféře určitě není pro každého. :)

      Vymazat
  10. Jsem jednoznačně přesvědčená, že ani stát by neměl být oprávněn někoho zabít. Prostě nikdo (když vynecháme instituty jako nutnou obranu a eutanázii, což je jiná problematika). Touha po trestu smrti je většinou zkrátka touha po pomstě a ani nejbrutálnější pomstou se ta situace nijak nezmění, co dotyčný udělal zůstane uděláno. Navíc jsem četla knihu o vývoji trestů smrti ve světě a žádný nebyl takový, aby malá chybka nemohla snadno způsobit opravdu nechutná muka. A já teda nemám potřebu vězně mučit. Nebo dohánět popravčí k traumatům a dělat z nich psychicky nemocné, i kdyby se jim to většinou povedlo. A jak říkáš, levnější to taky není. Za mě by to chtělo vymyslet nějaký systém, ve kterém by se vyplatila a byla možná práce pro vězně - v mnohem širším měřítku než teď, především pro ty s dlouhými tresty, celkově nějaká reforma, aby tresty, i za mnohem méně závažné činy, nebyly k smíchu, ale zase abychom neměli narvané věznice, do kterých se jen lijou peníze a z kterých chodí lidi v dluzích. Ale jako to udělat, zejména s doživotňáky, to už teda nevím.

    OdpovědětVymazat
  11. Musím přiznat, že také nejsem zastáncem trestu smrti. Ano, odplata je samozřejmá, sám můj táta mi vždy říká, že kdyby mi někdo něco udělal, že by mu bylo vše jedno a prostě by toho člověka mučil a zabil. A stejně bych se asi cítila i já. Ale nestalo se jen jednou, že by byl zabit někdo, o kom se zjistilo, že to nakonec neudělal a na to se také musí přihlížet.
    O těch nákladech jsem také nedávno četla, další věc, proč trest smrti již nedělat.

    Jinak toto téma mě bavilo a určitě jsem za další!

    OdpovědětVymazat
  12. Já tyto témata moc nemusím, myslím si své, ale nevyjdřuji se a není mi příjemné ani o tom číst, psát a ani to vidět třeba ve filmu. Takovou Zelenou míli právě kvůli tomu moc nemusím...

    Somethingbykate

    OdpovědětVymazat