MENU

sobota 11. března 2023

HUBNUTÍ #1 | NOVÝ ZAČÁTEK

Krásnou sobotu vám přeji! Dnešní článek bude vybočovat z takové mé publikační rutiny a ráda bych zařadila nový formát, který pro vás může být inspirací, ale hlavně si myslím, že mě nakopne k tomu dodržovat určitá opatření a přiblížit se k mému cíli. Přeci jen jsem zastánce toho pravidla, že co se zveřejní do "éteru" takzvaně, přispívá k větší úspěšnosti, jelikož člověk cítí větší zodpovědnost a nechce selhat. Možná si někteří pamatujete, že jsem začátkem letošního roku zveřejnila svojí Vision board, kde jsem zmiňovala moje priority. Jednou z nich byl zdravější jídelníček a snaha zhubnout nějaké to kilo. Není to nic nového a je to můj každoroční boj. Zhubnu na jaře, přes léto něco naberu díky dovoleným, grilovačkám a podobným akcím. Na podzim opět hubnu a přes Vánoce (překvapivě :D) přiberu. Takhle to mám několik let a bohužel nepatřím k těm šťastlivcům s rychlým spalováním. Můj váhový průměr byl vždy 63 kg. S covidem se ale vše změnilo a díky tomu, že jsem neměla žádný pohyb a nechodila do práce, protože jsme měli home office, jsem nabrala kila extrémním způsobem. Bojuji s tím do teď a moje váha se vyšplhala na 71 kg. Sice nebyla stálá a loni na jaře jsem jí stáhla na 66 kg, ale i tak je to s mými 165 centimetry hodně. Letošní Vánoce mě ale opět přivedly na číslo 71 a já sama se sebou opravdu nebyla spokojená. Určitě to znáte, protože taková věc dokáže velmi snížit sebevědomí, ale už se nechci točit v začarovaném kruhu zvaném jojo efekt. Ten totiž znám také velmi dobře. 


AKTUÁLNÍ JÍDELNÍČEK
Zásadním krokem je vždycky strava. V lednu jsem se rozhodla hodně věcí změnit a cukroví a tučná jídla jsem vyměnila za kvalitní bílkoviny a spoustu zeleniny. Je neskutečné, jak velká změna to pro tělo vždy je. Najednou jsem se necítila tolik nafouklá a vše, včetně pohybu, šlo snadněji. Změna jídelníčku ale rozhodně neznamená hladovění. Období diet je nenávratně za mnou a už nikdy bych podobnou hloupost neudělala. Nevede to k ničemu dobrému a krátkodobé hubnutí s jojo efektem opravdu není nic zdravého a udržitelného. Ne nadarmo se říká, že nejlepším pomocníkem při hubnutí je zdravý životní styl a s tím maximálně souhlasím. Snažím se dodržovat obecně známé pravidlo 80:20. Po většinu dní jím zdravě a vyváženě, nicméně přijdou víkendy, kdy si ráda zajdu na večeři a skleničku s kamarády. Tohle je věc, které se nevzdám i za cenu toho, že váha půjde dolů pomaleji. Nicméně to funguje a i když si jednou za čas v sobotu večer dám smetanové těstoviny a pár Aperolů, stále díky zmíněnému pravidlu hubnu. Také jsem se distancovala od stereotypních jídel. Suché kuřecí na vodě s rýží vám sice zaručí pocit zasycení a zároveň málo kalorií, ale po chvilce vás takové pokrmy přestanou bavit. Snažím se mít pestrou stravu, vařit stále nové recepty a zkoušet různé kombinace. Na Instagramu je dnes spoustu inspirativních profilů, kde můžete nalézt zdravá a přitom chuťově dokonalá jídla. Včetně zdravých alternativ různých dezertů. Ráda vám sem napíšu pár slečen, které sleduji já: 
radk.a
hanka_rainbow_fairy
viktorie_hrazdilkova
janka.tkacova
fit_denicek


KALORICKÉ TABULKY
Určitě všichni znáte tuto aplikaci. Dříve jsem jí byla doslova posedlá a nesnědla jsem rajče, aniž bych ho měla zapsané. Také naprosto špatný přístup, protože nechcete být navždy otrokem nějakých tabulek. V jedné věci mi ale velmi pomohly a díky tomuto striktnímu zapisování jsem se dobře zorientovala v tom, jaké potraviny jsou tučné, které mají hodně sacharidů a kolik jaké jídlo zhruba obsahuje kalorií. Momentálně je také používám, ale nezapisuji si každé jídlo a váhu mých porcí. Slouží mi pouze pro orientaci, když si chci dát nějaký nezdravý dortík a podobně. To mi velmi pomáhá v tom, sestavit si pak zbytek jídelníčku tak, aby byl vyváženější a dostala jsem do sebe všechny potřebné makroživiny. Pro začátečníky doporučuji, ale nikdy nedovolte, aby vám jakákoliv aplikace řídila život. 

PITNÝ REŽIM & KÁVA 
Voda, voda a maximálně voda s citronem. To vlastně není žádná změna, protože už roky můj pitný režim neobsahuje nic jiného. Už když jsem byla v pubertě, tak u nás doma nikdy nebyly sladké limonády a Coca Cola se sladkými džusy se kupovaly pouze na Vánoce. Nikdy mi to nechybělo, jelikož návyky tvoří chování a pokud jste na něco zvyklí celý život, nenapadne vás to měnit. S tím souvisí i slazení čaje či kávy. Jsem milovník kávy, ale nikdy jsem jí nesladila. Znám spoustu lidí, kterým při začátku hubnutí dělalo velký problém omezit cukr v teplých nápojích, ale mě káva s cukrem dokonce ani nechutná. :D Miluji tu hořkou chuť, ale hřeším v tomto jinými způsoby. Mám doma kapslový kávovar Dolce Gusto a cappuccino či latté nejsou zrovna nízkokalorickou volbou kávy. V tomto jsem se je snažila nahradit variantou flat white, která mi také velmi chutná. Celkově se ale snažím kávu omezovat, jelikož jsem si navykla pít až 3 šálky denně a to nejen z kapslí, ale i klasickou rozpustnou. Nyní si dám maximálně jednu denně a cítím se lépe. Nejen kvůli jídelníčku, ale větší množství kofeinu mi vyvolává srdeční arytmie, což není moc příjemná záležitost a s omezením kávy se mi tyto stavy hodně zlepšily. 


CVIČENÍ
Poslední, ale zásadní věc, která s předchozími body jde ruku v ruce. Říká se, že zhubnout se dá i pouhou změnou stravy, ale já s tím úplně nesouhlasím. Alespoň u mě to tak nikdy moc nefungovalo a cvičení a pohyb obecně považuji za důležitou součást celého procesu hubnutí. Také si myslím, že hýbat bychom se měli bez ohledu na to, zda chceme zhubnout, protože je to zdravá věc pro naše tělo a jsem toho názoru, že naše prababičky se 95 let dožily hlavně díky tomu, že od rána do večera byly na nohou. :) Co se týče sportu samotného, velmi mě baví jízda na kole, pěší turistika a chůze obecně. Nedělá mi problém za den nachodit 10 000 kroků, jelikož nemám úplně sedavé zaměstnání a neustále někde "lítám" jak se říká. Na kole se ale přes zimu jezdit nedá a moc se těším, až ho vytáhnu na jaře a začnu na něm jezdit i do práce. Často chodím do zaměstnání i pěšky, ale v dešti nebo -5 stupních se mi upřímně úplně nechce a není to zrovna příjemné, když mi taková procházka zabere hodinu. Pro tohle zimní období jsem se tedy snažila najít něco, čemu bych se mohla věnovat doma a vrátila jsem se k mému stepperu. Na něm se vždy zapotím a je to pohyb, který mě i začal bavit. Zařadila jsem i cvičení podle holek z LadyLab. Na Youtube mají spoustu skvělých videí a cardio podle nich zvládne i začátečník. Poslední dobou jsem si je hodně oblíbila a často cvičím ne proto, že bych musela, ale že chci a baví mě to. Navíc ten pocit po dokončení 40 minutového tréninku je prostě k nezaplacení! 


MOTIVACE
Jak už jsem říkala na začátku článku - hubnutí mi jde pomalu, ale jde. To je zásadní věc, kterou se snažím mít na vědomí a neztrácet motivaci pokračovat. Navíc mi tento způsob maximálně vyhovuje, jelikož se nemusím striktně omezovat a čas od času prostě zhřeším. Co je ale zásadní, nemám potom výčitky. Sama jsem totiž pochopila, že celoživotní dieta neexistuje a pokud chce člověk zhubnout a váhu si udržet, musí najít balanc ve stravě, cvičení, ale i ve své hlavě. Od ledna mám dole 3 kila a momentálně vážím 68 kg. Není to moc, ale řídím se spíš dalšími ukazateli, které mi říká váha. Ta mi totiž měří i tuk, který dle údajů klesá a svaly naopak rostou. Tím se zvyšuje i bazální metabolismus, což je mimo jiné velmi důležité právě proto, aby člověk snadno nepřibíral a necítil se často unavený.
Doufám, že byl článek srozumitelný, i když je delší. Snažila jsem se vystihnout zásadní body, kterými se řídím a po 3 měsících vidím, že fungují. Pokud máte nějaké tipy a triky, které při procesu hubnutí pomohly vám, sem s nimi. :) Budu se snažit tuto sérii průběžně aktualizovat a sdílet s vámi mojí cestu. Příště už snad budou viditelné další výsledky a věřím, že se opět více přiblížím k mému cíli. 

11 komentářů :

  1. Ať ti jde hubnutí jako po másle! Já se taky snažím shodit 2-3 vánoční kila, ale vůbec to nejde. Měsíc jsem se snažila a nic, tak se snažím tomu teď dát volný průběh a jsem zvědavá na výsledek :D

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
  2. Držím ti palce, ať ti to jde - našlápnuto máš hezky.
    Já bych potřebovala zhubnout taky, ale mám nějak problém se nastartovat, určitě tomu nepomáhá stres v práci i doma. Trochu se pohybuju v začarovaném kruhu - nejím ideálně, málo se hýbu, takže kondička jde "do kopru" a večer už jsem tak utahaná, že jsem ráda, že trochu "pofackuju" domácnost a praštím sebou k televizi. Vím, že to není dobře, ale aktuálně nemám nějak sílu ten kruh rozetnout...

    OdpovědětVymazat
  3. Rozhodně ti držím palce já mám dole 2 kg a jsem na sebe pyšná. Já osobně třeba cvičení peru tak, že se do něho úplně nenutím a proto se snažím chodit minimálně jednu cestu do práce pěšky. Myslím, že jsem taky našla nějaký balanc jak v pohybu, stravě a hlavně moje psychická stránka je za poslední 2 -3 měsíce dosti lepší.

    Epilepsyylife

    OdpovědětVymazat
  4. Moc držím palce! Jsem ráda, že k té stravě i celkově ke všemu přistupuješ přesně takto.. Fakt ty hloupé diety dokážou napáchat spíš víc škody než užitku, takže já souzním s tím, že by se člověk mel spíš zaměřovat na složení svého jídelníčku :). Taky nepiju slazené nápoje ani kávu :D.

    OdpovědětVymazat
  5. Já se ke cvičení nedokážu dokopat. Ale dávám si před obědem spalovače, piju v práci proteinové dietní nápoje bez cukru a míchám si je s chia semínky a zeleným ječmenem a křemelinou a už mám pár kil dole. Takže to jde i bez cvičení a mám z toho radost :-) asi by to šlo i rychleji, ale zmůžu se tak maximálně na delší procházky se psem .-)

    OdpovědětVymazat
  6. Jsi skvělá, jde ti to jako po másle. Moc ti držím palce do dalších výzev :)

    OdpovědětVymazat
  7. Držím palečky, já jsem narazila na growwithjo, a její styl workoutu mě hrozně baví a naplňuje energii :)

    OdpovědětVymazat
  8. Přeji hodně úspěchů, já dřív kávu sladila, postupně cukr vyřazovala a teď si neumím představit, že bych si do kafe dala cukr, na kávě jsem ale závislá, dám si klidně i 6 šálků. Jsem zvědavá na další články a úspěchy :)

    SmileThess

    OdpovědětVymazat
  9. Jé, moc ti držím palce a jsem s tebou, vydrž dlouho! Já loni dost běhala a letos se k tomu chci zse vrátit, ale zatím mi vadí ta zima :D Od února se také snažím cvičit, ale třeba teď už jsem týden necvičila :D Já ani nevím, kolik vážím, nevážila jsem se ani nepamatuji, ale jde mi hlavně o to, jak se cítím :) A na další články se samozřejmě těším!

    OdpovědětVymazat
  10. +- jsi na tom stejně kilově jak já :-D já mám 169 cm, v létě jsem měla 63 kilo, většinou během roku se držím na 66 - 68 a teď mi váha hapluje mezi 69 - 71 :-D hrůůůza! Ale zase jako "dýně se necítím", myslím, že je to tak akorát, nicméně mohlo by to být lepší. Proto s přítelem bodylab taky občas cvičíme.

    Somethingbykate

    OdpovědětVymazat